e-solarium.pl - katalog solariów - Kraków

e-solarium artykuły

Słoneczna witamina D

2013-08-07 13:41:29

Słoneczna witamina DWitaminą, która zawsze idzie w parze ze zdrowym opalaniem, jest witamina D. Jest ona jedyną witaminą, którą możemy czerpać? ze słońca! Już 10-20 minut spędzonych na słońcu zaspokaja nasze dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę.
W jaki sposób organizm czerpie z niej korzyści?

Witamina D wpływa pozytywnie na metabolizm kości. Pomaga także w zwalczaniu próchnicy, ponieważ aktywuje białka obronne w organizmie. Dzięki niej wzmacnia się nasz układ nerwowy i mięśniowy. Witamina D wzmacnia także odporność naszego organizmu i ma pośrednie działanie antybakteryjne. Ma pozytywne działanie również na układ rozrodczy, wspomagając płodność, a także na zdolność regeneracji wątroby.

Gdzie szukać witaminy D? Jeżeli nie możemy czerpać jej z promieni słonecznych, na przykład w sezonie jesienno-zimowym, warto szukać jej w pokarmach. Najwięcej witaminy D znajdziemy w tłustych rybach, takich jak łosoś, dorsz, tuńczyk, makrela, sardynki czy węgorz, oraz w tranie. Ponadto warto jeść wątróbkę, ser, żółtko jaj oraz niektóre z grzybów. Niektóre z produktów spożywczych są wzbogacane o witaminę D przez producentów ? często są to margaryny i płatki śniadaniowe. Zwykle nie zaleca się jednak uzupełniania organizmu w witaminę D np. poprzez suplementy diety, albowiem jej nadmiar jest tak samo szkodliwy, jak niedobór.

fot: flickr.com/rhysasplundh

Ewa Mitschke